tisdag 23 november 2010

Handla mat

Just nu sitter jag och surfar runt efter olika Thanksgiving-recept. På torsdag är det Thanksgiving här i USA och då vill jag ju naturligtvis äta maten som hör till. men helt lätt har det inte varit att klura ut vad det är jag behöver handla. Ja, kalkonen är förstås redan inhandlad och så har jag förstått att tranbär spelar en stor roll.

Trevligt med lite ledighet ska det bli i alla fall och besök från Sverige får vi också. De kommer imorgon och det är säkert väldigt mycket folk på flygplatsen då, det är många som är ute och flyger den här helgen.

Nu ska jag fortsätta med min shoppinglista och om någon som bor i USA eller av annan anledning har koll på vilka "måsten" det är på middgsbordet på torsdag så får ni jättegärna lämna ett litet tips!

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är nog alltid olika från familj till familj, men efter mina 14 år här har det blivit: kalkon med potatismos och brun sås, tranbärssås, stuffing (och här skiljer det sig rejält från region till region!) green bean casserole (gillar inte denna gratäng själv men den verkar vara självskriven), någon annan typ av grönsak, dinner rolls och till efterrätt SKA det vara pumpkin pie (tog mig många år innan jag vågade smaka och det var ju gott, som pepparkaka och enkelt att baka själv). Många har sötpotatisgratäng med marshmallow-grejs ovanpå (urka), jag brukar låta svärmor ta med det så slipper jag göra den. Sedan brukar det vara ett antal andra pajer med. Vi kör gärna på pecan pia och någon typ av äppelpaj. (Pecan varm med vaniljglass är min favorit, annars är det vispad grädde).

    Som sagt, varierar oerhört mycket. Sedan kan man ju ha olika förrätter, soppor och annat. Kalkonen och stuffingen är A och O, sedan kan man ju fixa det till som man själv gillar.

    Eller göra som vi i år och åka och äta god buffet på restaurang! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Malin,

    En green bean casserole (eller som jag något slarvigt översatte till "brön böngratäng" på min sida) är lätt att göra. Det finns säkert lika många recept som mammor i USA alternativt kockar på Food Network, men jag brukar göra det receptet som finns på French´s French Fried Onions-burken:

    1 (10 3/4 oz.) can of Campbells cream of mushroom soup
    3/4 cup milk
    1/8 tsp black pepper
    1 1/3 cup French´s French Fried Onions
    2 (14 1/2 oz.) cans of green beans, drained OR 2 (9 oz.) pkgs frozen cut green beans, thawed

    Directions:
    Mix soup and milk, then add pepper, beans and 2/3 cup onions in 1 1/2 qt casserole dish.
    Bake at 350 F for 30 min or until hot.
    Stir.
    Top with remaining onions.
    Bake for 5 min.
    Klart!

    Jag brukar använda French style green beans på burk, de är som haricot verts tror jag och jag gillar dem mycket bättre än de de andra som är skurna i mindre bitar.
    Tyvärr är det bara jag som verkligen gillar den här gratängen, men då blir det iochförsig mer kvar till mig. HA!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. SweFlo, tack för tipsen!! Just nu ångrar jag att vi inte kör "restaurangvarianten" ;)

    Vic, Tack för receptet!! Ingredienser inhandlade idag! Det låter som en rätt som jag verkligen uppskattar men som resten av familjen nog äter lite mindre av :)

    SvaraRadera
  4. Kolla in hos Annika, hon har koll!
    http://kankaglenreston.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Brysselkakan, tack för tipset. ja, Annica är "the Queen of Holidays" :) Hon skriver så härligt om alla amerikanska helger!!!

    SvaraRadera