måndag 13 juni 2011

Åtta sanningar om mig själv!

Jag har blivit utmanad av underbara Åsa i Huntersville, North Carolina. Det var sannerligen ingen lätt utmaning, men kul!

  1. Jag älskar när det händer nya saker och blir barnsligt nöjd när jag lyckas driva igenom mina halvgalna projekt. Florida är ett sådant projekt. Det har legat och grott ett litet frö under många år och sedan helt plötsligt kände jag att det var dags, lite "nu eller aldrig" över det hela. Jag valde NU (såklart) och så hamnade hela familjen helt plötsligt här i Florida!
  2. Min favorittid på dygnet är kvällen! Absolut kvällen. Jag är fruktansvärt morgontrött och får det mesta uträttat på kvällen (och tidig natt...). Jag önskar att jag var morgonpigg, det känns mer ok och effektivt att vara det.
  3. Jag älskar mat och kan ligga i sängen och läsa kokböcker innan jag somnar (hjälp! Är jag galen??). Tyvärr blir det för det mesta bara läst och planerat för nya maträtter. När jag väl står i köket och lagar mat blir det gamla beprövade rätter. Men jag får trösta mig med att jag i alla fall har ambitionen...
  4. Ambition har jag även när det gäller scrap booking. Jag har köpt så fina papper, pennor och klister och mannicker som ska klippa till papprena och fotona. Jag har planer på olika fina album på både det ena och det andra, men någonstans där bland planerna och drömmarna stannade det. Jag får nog ta och damma av grejerna och sno ihop ett par album. För samvetets skull om inte annat.
  5. Jag är född i Norrbotten men tycker inte om snö, is, kyla och mörker. Inte heller mygg eller när det är ljust dygnet runt. (Det känns som att jag hamnat ganska rätt i Florida kan jag säga)
  6. Nu är det dags att sticka ut hakan lite tycker jag. Skaka lite liv i listan. Jag är så trött på svenska föräldrar som ojar sig över curlande hit och curlande dit i tid och otid. Jag vill kunna hjälpa mina barn att följa sina drömmar och känna att allt är möjligt. Det är inte något dåligt i mina ögon. Är det någon gång man ska få känna att man har alla möjligheter i världen så är det väl när man är barn! Har jag möjlighet att hjälpa dem så gör jag det. Jag låter till exempel inte bli att skjutsa till och från träningar och kompisar "bara för att". Så länge mina barn är hänsynsfulla mot andra människor, tacksamma när de får hjälp, har bra kompisar och håller på med vettiga fritidssysselsättningar så kör jag dygnet runt om det behövs. Curlande eller inte, det struntar jag i. Så det så. 
  7. Jag väljer gärna bort att ringa telefonsamtal på engelska till folk jag inte känner, typ olika företag. Att diskutera internetuppkoppling och hastighet eller liknande saker försöker jag helst komma undan. Är mannen i Afrika och jag verkligen borde göra det kan jag till och med välja att "glömma" att ringa. Men det blir bättre och bättre, nu kan jag ringa barnens skola, läkarmottagning utan att blinka. Det finns hopp även för mig med andra ord.
  8. Jag älskar OREO glasstårta och den känns egentligen mer som en tårta för barn... Jag som vill ha vuxen och sofistikerad smak... Nä, egentligen vill jag nog inte det. Jag älskar sockervadd och glass med regnbågsfärgat strössel. Ju sliskigare och mer färgglatt desto större är chansen att jag gillar det!

5 kommentarer:

  1. Kul att lära "känna" dig lite!

    Jag kan också glömma samtal som känns obekväma. Har inga som helst problem att ringa normala samtal men när jag inte ens kan termerna på svenska eller vet vad jag riktigt pratar om känns det oöverkomligt att göra det på engelska.

    Jag vet inte riktigt vad den exakta definitionen är på curling. Jag curlar kanske i vissa sammanhang. Visst tycker jag att det är viktigare att mina barn får tid att plugga och träna balett/tennis istället för att hjälpa till hemma i någon större utsträckning på vardagar. På helgerna få de hjälpa till mera istället. Kanske curlar jag då? Jag springer gärna och lånar en bok på bibblan som de behöver för ett projekt när de är i skolan, kanske är det curling men å andra sidan vet jag att de gör likadant för mig om det kniper. Det märktes när jag var sängliggande i en vecka, båda gjorde allt för att underlätta för mig.
    Jag tror det viktigaste är att man uppfostrar människor som man vill umgås med.

    SvaraRadera
  2. Tack för all information om dig, jag har följt din blogg ett tag och det låter som en spännande resa ni har i livet!

    En fråga, som du säkert redan svarat på tidigare, hur lyckades ni får uppehållstillstånd i USA? Jobbar din man i Usa eller?

    Hur gör man om man vill flytta till USA men inte har något arbete som det går att få flyttad dit? Funkar det?

    Vet du hur lotterierna funkar, de med green card?

    Hm, det blev mer än en fråga. Hoppas att du orkar svara :)

    /karin

    SvaraRadera
  3. luv ur list! but...when it comes down to number 7, I must admit I would have never believed this unless it had been you to say it. I think you are one of the people who behave most naturally in unfamiliar situations...so !

    SvaraRadera
  4. Jätte kul att fa lite information om dig. Är precis som du kvällsmänniska! Är sa trött pa morgonen & far inget gjort. Däremot pa kvällen & natten...
    Önskar att jag ocksa skulle lyckas driva igenom mitt projekt med att flytta till USA för nagra ar. Undrar, precis som tösabiten hur du gjorde...
    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  5. Anna, jag håller helt med dig angående hjälp till barnen.
    Jag tror inte att definitionen på att curla sina barn stämmer helt överrens med hur ordet används. Jag tycker att man ofta helt oförtjänt kan bli lite "hånad" och beskylld för att curla sina barn bara för att man hjälper de lite grann. Meningen var väl inte att vi skulle lämna allt ansvar för allting till barnen...

    Tösabiten,
    Kul att du läser min blogg!!
    Tyvärr har jag inga bra svar att ge vad gäller visum till USA. Ingen av oss jobbar i USA (min man jobbar i Afrika) och vi är här under speciella omständigheter. Studentvisum är ju lätt att få, men utbildningar kostar mycket här och då gäller det ju att ha en rejäl slant sparad. Green card lotteriet som du nämner är ju ett sätt, men hur många som vinner varje år vet jag inte och du vinner egentligen inte ett green card utan mer rätten att ansöka om ett...
    Lycka till!!

    Canard, Thank you, but I don't know about that... :)

    Lisa, visst är det jobbigt med morgnar!
    Som jag skrev till Tösabiten så har jag tyvärr inga goda råd att ge angående visum, men lycka till och hoppas att du lyckas driva igenom ditt USA-projekt!!

    SvaraRadera