tisdag 8 mars 2011

Fredagstema: Vänner på besök och ni ska äta, något enkelt och gott som du gärna gör då

I mars månad är det Ewa som står för rubrikerna på fredagarna.
Nu blev mitt tema väldigt sent, men här kommer mitt bidrag i alla fall. Jag kom att tänka på en gryta som det var ganska länge sedan jag gjorde, men som fungerar väldigt bra om det är många man ska bjuda på mat. Går att göra klart innan gästerna kommer och man får mer tid till att umgås. Ingredienslistan ser lång ut, men det är verkligen jätteenkelt att laga den här gryta. Den behöver dessutom minimalt med "koktid" . Snabbt och enkelt!

Kreolsk gryta
(recept för 4-6)
500 gram fläskfilé
1 grovhackad gul lök
3 msk smör
2 chorizokorvar
knappt en msk vetemjöl
2,5 dl grädde (matlagnings, visp eller vad du gillar bäst)
2 dl creme fraiche
köttbuljong eller fond
1 dl vatten
1 dl syltlök utan spad
1 dl urkärnade svarta oliver
1 dl cornichons (eller andra små inlagda gurkor)
1 strimlad röd paprika (röd för färg)
kryddning efter smak:
finhackad chili
cayennepeppar
svartpeppar
mejram
Skär korv och fläskfilé i centimetertjocka skivor. Stek korv och lök, häll över vetemjöl och sedan grädde, creme fraiche, vatten och buljong. Stek fläskfilén och lägg ner den och resten av alla ingredienser i grytan. Krydda och låt puttra ett tag. Lite soja ev för att få lite färg. Servera med ris, sallad och ett gott bröd.

Fler fredagstemabloggare hittar ni här:
Annika , Mais oui, Jenny, Strandmamman, mrs Clapper, musikanta, Petta, Lotta, Olgakatt, Saltis, Desiree, Taina pausar tillsvidare, Nilla, Malin, Anki som pausar tillsvidare, Erica, Anna mammaledig ett tag titta in till henne och se när hon är igång med fredagstemat igen, I am Annika, Inga-Britt, Helena, Beila, Victoria

5 kommentarer:

  1. Men du, den här rätten har jag totalt glömt bort. Den ska jag genast kopiera och göra asap. :D

    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Ewa, det var länge sedan jag gjorde den också! Jag tycker att jag glömmer bort goda maträtter hela tiden. Jag och min syster sa att vi ska skriva upp alla goda enkla recept någonstans så att de är lätta att hitta och inte glöms bort. Det har tyvärr fortfarande inte blivit gjort....
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja men den ja, kommer ihåg, hur gott o smidigt som helst. Ska laga i veckan redan, tack för tips. MEN! Vad heter fläskfile här? Fliiiskfilaj ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hmmmm, fläskfilé här i Amerika...vet inte riktigt vad det heter. Har dessutom haft svårt att hitta det här. Fanns på en speciell köttaffär jag handlar på, men minns inte vad den hette där... Var på Costco och frågade efter något som jag översatt till fläskfilé. Det de visade mig var något helt annat... Du får gärna tipsa mig om du kan klura ut vad det heter =)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Den där grytan
    r skitgod!! Min mamma brukar göra den.
    Fläskfile heter pork loin här i US.
    Den där grytan ska jag fixa till nästa ggn vi har gäster på middag.
    Kram!!

    SvaraRadera