torsdag 14 april 2011

High School Prom

Vilket hallå det är kring detta! Att det är stort i USA med "prom" det visste jag,  men hur stort det är kunde jag inte ens ana...
Eftersom att vår skola är så liten är det öppet för alla på High School att gå. Om du ska gå behöver du ha en date. Här i USA är många företeelser ganska  traditionella fortfarande, så att det är brukligt att det är killen  frågar tjejen om hon vill vara hans date på "the prom". Det är inte bara att fråga utan det ska göras med finess och helst vara lite originellt. Stora sonen R hade väl egentligen inte tänkt gå, han simmar hellre... Men nu blev det så att en av cheer leader-tjejerna skickade ett sms till honom och frågade om han ville fråga henne om hon vill gå med honom. Han svarade med att fråga om hon skulle tacka ja om han frågade och på det svarade hon att det skulle hon absolut göra. SÅ att nu återstår alltså för R att fråga henne... Förstår ni så knäppt det är?? Imorgon är den stora dagen då frågan ska ställas, han har en plan och i den ingår medhjälpare i form av lärare och rektor och blommor och choklad. Ja, det är allt lite annorlunda här.

När det sedan är dags för den festliga kvällen ska han ha köpt "corsage" till sin date, blommor som bärs runt handleden. De ska gärna matcha färgen på hennes klänning och han ska ha blommor på kavajen och gärna en slips som matchar hennes klänning. Sedan får vi ju inte glömma att han måste ordna med tjusig transport till festlokalen...

8 kommentarer:

  1. Ja, lite annorlunda! Men vi känner av det på J:s skola och nästa år är det hans tur... men känner jag min son rätt så skiter han i alltihop och sitter hemma och räknar kluriga mattetal ;-)
    Glöm nu inte att berätta hur det gick!

    SvaraRadera
  2. Så roligt!
    Ska R ha sin kilt med tillbehör?
    Vi vill ha en uppdatering fullspäckad med detaljer och foton :)
    Lycka till med dejten R.

    Kramar till er alla

    SvaraRadera
  3. Så roligt och spännande, håller med föregående skrivare om att vi vill se massor av bilder. Önska honom lycka till. ib

    SvaraRadera
  4. vad roligt för Robban, men kan tänka mig att det känns lite jobbigt att fråga :) Du kan ju tipsa honom om klippet som ligger på aftonbladet om en kille som frågade en tjej om hon ville gå på balen. Han kanske skulle ta och kopiera det "frieriet"

    SvaraRadera
  5. Brysselkakan, Haha, det gör han i så fall rätt i tycker jag =) Det är väldigt krångligt det här tycker jag ... Han ska tydligen fråga på tisdag istället...återkomer med rapport då!

    Mamma, det blir nog kostym, han bör inte stjäla uppmärksamheten från sin date =)
    Kramar

    IB, han hälsar tack!

    Syster Sof, Det var ju hur bra klipp som helst! Helt underbart! Jag tipsar.

    SvaraRadera
  6. JA, DET ÄR STORT!! Ofantligt stort, det finns ju tom tidningar om det hela. SOm bara handlar om the prom!!Här är det dock så pass bra att ingen datestress finns. Ofta går man i stora grupper. BRA tycker jag, men det ska ju alltid fixas ngt extra,
    min grannes pojke och hand kompisar har hyrt en partybuss som ska ta dem till Baltimores Inner harbor där de ska äta, och sen går de till skolan ngn timme och sen är det ngn efterfest...
    Om tre år är det Ks tur!!
    Kram!!
    Berätta gärna mer!!

    SvaraRadera
  7. Så egentligen var det R som blev uppraggad? Dvs damen i fråga frågade "om han kunde fråga henne"... Jisses! Här ligger svenska grabbar i "lä" ! Och R är uppenbart populär! Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Oj, oj, oj. Jag har ju bott har i mer ann 11 ar och visste att prom var stort - men att det skall vara sa mycket runt att bara fraga en tjej hade jag ingen aning om.

    SvaraRadera