torsdag 14 april 2011

Nu är det (snart) fredag...

...och dags för fredagstema. april månads teman står Nilla för (vilka teman det är kan ni hitta i min högerspalt här på bloggen).
Dagens tema är "I min trädgård"
Tanken var att visa er alla fina blommor jag har här och mitt mangoträd med alla mangofrukter som hänger där och lapar i sig solsken och växer för var dag. Men när jag hittade en objuden gäst i garaget ikväll, som stora sonen R lyckades jaga ut i vår trädgård, tyckte jag att jag ville visa det istället.
Här kan ni se en majsorm (tror jag att det är) som ringlar ut från garaget till vår trädgård.


Sonen R fick avbryta sitt bad för att komma ner och jaga ut ormen (han står där med käppen i högsta hugg för att vi var inte så säkra på att det var en snäll orm, nu har jag läst i  min Audubon, Field Guide to Florida och listat ut att det i stort sett var ett snällt husdjur som gästade oss) 
Jag älskar att bo i Florida, men jag hade gärna klarat mig utan ormar i garaget och trädgården.

Här kan ni se hur vackert det blommar här nu.


Fler fredagstema-bloggare hittar ni här (lista från Annika i Reston)
Nilla,
Desiree,
Annika,
Anki,(pausar tillsvidare)
Erica
Saltis
Anna (möjligtvis "mammaledig" ett tag framöver, ni får klicka er in till den nyblivna modern och se efter)
Taina (pausar tillsvidare)
Musikanta
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Jenny
Pettas
Mrs Clapper
Lotta
Ewa
Victoria
Malin
Nykomling:
Magdalena

15 kommentarer:

  1. Tur man inte bor i USA. Hade nog ringt ormjägaren om jag sett en sådan stor orm. R var modig som skrämde ut den
    Solweig

    SvaraRadera
  2. SHIT!
    Den var lång...i Sverige finns de att köpa i mycket mindre storlek. undrar om de kan bli lika stora i terrarium??
    De håller nog råttorna borta. något gott för det ju med sig att ha denna lilla sötnos som inneboende:)
    Kramar från Blåkulla

    SvaraRadera
  3. Nej, ormar, vänliga som ovänliga, undanbedes helst! Modig son du har, tycker jag. Och jag kan tänka mig att det blommar fantastiskt i Floridas trädgårdar :-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Lena (Meltingpot)15 april 2011 kl. 07:50

    Hu så superäcklig & LÅNG! Har ju haft en och annan äcklig slingrande varelse även här. Bor förstås i helt fel land med tanke på min ormskräck, men det verkar ju inte som om Florida vore bättre i det här avseendet.

    SvaraRadera
  5. Inget vidare med ormar i trädgården!

    SvaraRadera
  6. Solweig, Jag säger bara att det var tur att Robert var hemma! Jag hade inte fixat att få ut den själv, nu var det ju en ofarlig sort, men det visste vi ju inte då... obehagligt!

    Mamma, ja vi får se positivt på saken...men jag tittade mig noga omkring innan jag gick ut i garaget imorse =)
    Kram

    Lotta, ja det var en väldig tur att han var så modig, jag vet inte vad jag hade gjort annars! Ja, här är mycket grönska och blommor!
    Trevlig helg!!

    Lena, Den var inte alls trevlig att ha inne, dessutom lömmer ofta barnen att stänga dörren mellan garaget och tvättstugan...ska nog bli ändring på det nu annars kommer jag inte våga röra tvättkorgen framöver! Ni har väl väldigt mycket giftiga ormar där ni bor? Vi har några sorter här som kan döda med sitt gift, men jag tror inte att de är så vanliga. När jag var i Nigeria för några år sedan minns jag att det ringlade fram en grön mamba ett par meter framför mig på garageuppfarten, DET var riktigt läskigt!

    Nilla, nej de vill jag helst inte se här =)

    SvaraRadera
  7. Den där sorten har många namn, corn snake och rat snake bla. De är dock väldigt bra att ha eftersom de äter ohyra!

    Men i garaget vill man ju inte ha dem. Jag hade en där en gång, och den ville INTE lämna garaget, försökte tom klättra UPP på väggen! Till slut fick sopgubbarna som råkade komma då hjälpa mig att få ut den.

    En gång hade vi en bebis corn snake som bodde i metallramen runt vår entree-dörr (!). Till slut fick vi nog och flyttade på den när den ramlade ner på dottern och en gäst när de gick genom dörren... (Gissa om det var mycket skrik då!) :-)

    Och en gång råkade maken massakera en med en weedwacker, såg den inte där i gräset... Tydligen är de populära som husdjur också!

    SvaraRadera
  8. SweFlo, Nej men fy så läskigt att få en orm över sig när man minst anar det =)
    Ja, jag har förstått att de tär en vanlig orm att ha i terrarier...inget jag skulle vilja ha. Jag läste i min naturbok att den kan bitas, men helt ofarligt och det är ju skönt att veta.
    Jag vet inte vad det är med ormar, men jag bara ryser när jag ser dem ringla runt (eller vad det kallas när de förflyttar sig). Jag är lite orolig att jag ska träffa på en giftig orm, vi har ganska mycket djurliv här hos oss, med allt vatten och träskmarken alldeles intill...

    SvaraRadera
  9. Nej, just ormar är ju inte så kul...
    Förstår det. Vi har ju vår del av dem, men jag har aldrig "peppar, peppar" haft ngn inomhus.
    en bekant till mig i Reston hade en stor garden snake på badrumshyllan...
    Snacka om chock!!
    jag hade svimmat!!
    KRAM!!!

    SvaraRadera
  10. Gillar bougainvillean - inte ormen!

    SvaraRadera
  11. Jadå. Kobra & Russel Wiper är nog vanligast o giftigast. Finns gott om rat snake också. Tydligen ofarliga men lååånga o äckliga. Här är garagedörren mellan garage o kök dubbelhaspad och inte en dörr står nånsin öppen obevakad utan nät. En bekant som bodde på området tidigare hade en babykobra på vardagsrumsgolvet. De kan inte jagas ut. Får hämtas av en snake catcher. Hu igen. Kram & trevlig helg. Lena

    SvaraRadera
  12. Annika, Hjälp, en orm på badrumshyllan hade jag nog inte överlevt =) Det är så hemskt när de dyker upp där de inte hör hemma! Om jag är ute i naturen vet jag ju att det är mycket möjligt att våra vägar korsas, men inte hemma, när man inte är beredd alls!
    Kram

    Olgakatt, jag med =) Visst blommar den fint!

    Lena, precis som jag skrev till Annika så är det så läskigt när de dyker upp på "fel" ställe! Inga roliga sorter ni har där!!

    SvaraRadera
  13. Ormar känns inte lockande...få se nu... jag kanske inte kan komma i höst ;)

    SvaraRadera
  14. Ormar är inte roligt, ofarliga eller inte... blä!
    Men din bouganvilla är toppen!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  15. Jag har visst inte haft med dig på min fredagstemalista, men nu är den uppdaterad och jag har hittat hit. Kul! :-)

    SvaraRadera