söndag 5 december 2010

Helgen

I går var vi på svensk julbasar som SWEA  hade ordnat. Det var jättetrevligt och vi åt räk- och kötbullesmörgåsar. Lyx. Vi tittade även på två stycken luciatåg, ett gulligt barntåg och ett stämningsfullt med vuxenkör.
På kvällen kom våra gäster tillbaka från Key West. Men kollegabesöket klarades av redan på fredagskvällen. Så att dagens svenska tema kunde fortsätta med att vi tittade på Solsidan. Det är en så underbart rolig serie, jag kan se avsnitten hur många gånger som helst och det är lika roligt varje gång!
Idag har jag varit barnvakt igen, sist de skulle på båttur var det för blåsigt, men idag kom de iväg och fick se alligatorer, sköldpaddor och stora fåglar! Lilla bebisen var inte så jättenöjd med att vara här hemma med mig, han tyckte nog att jag var för snål med maten. Men han var lika söt för det!

Ikväll har jag och M försökt sätta ihop ett pepparkakshus och dekorera det. Det gick inte alls bra. Det bara ramlar isär, vi har kladdat glasyr överallt och storebrorsan R åt upp en av renarna till släden (för att han inte visste att den hörde till pepparkakshuset, påstår han själv. Jag och M ställer oss dock lite tvekande till den ursäkten...) Huset får vi nog slänga för att kristyren som man skulle limma ihop huset med smakade riktigt illa, någon sötsliskig blandning med väldigt mycket smak av mjöl. Synd att det inte ens dög till att äta upp!

4 kommentarer:

  1. Hallå!!!!

    Har du redan glömt smält strösocker ???

    Kramar till er

    SvaraRadera
  2. Smält socker bränner man sig bara på. Limpistol är förvisso också varmt, men funkar så mycket bättre än sockret. För 2 år sedan tillverkade vi Empire State building (det gör vi aldrig om), men det blev ett fantastiskt pepparkakshus som jag fortfarande är väldigt stolt över.

    Jag vet inte vart tiden tar vägen. Har inte läst din blogg på flera veckor, men nu är jag i kapp. Spännande att fira nåt så Amerikanskt som Thanksgiving och försöka få till det traditionellt.
    Om mindre än två veckor åker vi hem till Lindome/Billdal (bor hos syster med familj) och firar jul. Hoppas att kylan och snön håller i sig där hemma. Stannar ni kvar i Amerikat?
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Smält socker är ju HELL. Man bränner sig ofelbart. Skulle också rekommendera limpistol faktikst. Lätt att använda och billigt att köpa. Finns små och behändiga på Michaels...
    Pepparkakshus har faktiskt inte jag, märkligt nog ;-)
    KUL med sweabasaren...
    KRAM!!

    SvaraRadera
  4. Anonym, smält strösocker är hållfast, men jag brukar ju alltid bränna mig :)

    Lena- Håller med, smält socker kan förvandla vilken ljuvlig pysselkväll inför jul till något riktigt smärtsamt!
    Wow, Empire State Building som pepparkakshus! Imponerande!!
    Vi blir kvar här över jul, vilket kännshelt ok faktiskt. Jag är inte så ressugen ännu, men det kommer nog sedan! Håller tummarna att ni får snö när ni är hemma! Det är så vackert i Billdal kring jul, speciellt om det ligger snö på backen. Jag kan sakna mina promenader i Hovås lite ibland, men jag har så fantastiska ställen att promenera på här så att det väger upp mer än väl!
    Kram

    Annika- Haha ja visst är det hemskt när man bränner sig på smält socker!! Limpistol får testas! Bra, då har jag ju ett ärende till Michael's ;)
    Jag trodde nog faktiskt att DU skulle ha ett pepparkakshus hemma :)

    Kram

    SvaraRadera