måndag 31 januari 2011

Lite nytt i matlådorna

Jag behöver inspiration till barnens matlådor, det känns som att det bara är pasta eller smörgåsar nuförtiden. Här har jag hittat några spännande recept och någon av de rätterna kommer säkerligen även hamna på vårt middagsbord.
På barnens skola kan man beställa lunch som körs ut från restauranger. Det är en restaurang per veckodag och man förbeställer maten på nätet månaden innan. Det är en hel del nackdelar med det systemet tycker jag. Lunchen blir förhållandevis dyr,  det är samma storlek på portionerna för en treåring i PreK som en 18-åring i 12 klass (vissa av maträtterna går i och för sig att beställa i större portion, men det hör till undantaget) och restaurangerna har mycket smörgåsar, nuggets och pizza på menyn. Man kan beställa till sallader och frukt också, men då betalar jag över 10 dollar per barn/dag och det blir ju lite dyrt när jag har tre stycken... Jag bukar beställa mat en till två dagar per vecka  för att slippa göra matlådorna någon gång emellanåt.
För två år sedan hade de gratis, nyttig (!) och vällagad mat på skolan. Det blev för dyrt så att det slutade de med  och tog in ett företag som ordnade med matförsäljning i skolan Tydligen blev det för onyttig mat så att det ville föräldrarna ha bort och istället införde man det här systemet med utvalda restauranger (tex Chick-fil-A, D'Best Sandwich Shop, Cici's Pizza). Resultatet är nu att en del föräldrar tycker att det är onödigt dyrt och skickar med lunch precis som jag gör. Enligt mina barn så består kompisarnas matlådor ofta av kakor, chipspåsar och choklad (jag skickar också med sådant ibland ska jag erkänna, men inte BARA det). Så att hur det här skulle bli nyttigare kan jag verkligen inte förstå. Jag önskar att de kunde ta tillbaka maten de hade för två år sedan och så betalar jag jättegärna extra för det om de nu inte har råd att låta det ingå i skolavgiften vi betalar.

5 kommentarer:

  1. Oj vad dyrt... på min sons skola kostar det ungefär €5/dag om han äter på skolan. Då finns det mycket att välja på; salladsbuffé, hamburgare, pastarätt, olika varma och kalla smörgåsar modell stor. Inget godis och ingen läsk. Varje elev har ett kort för maten och så faktureras vi föräldrar 2 ggr/termin. På onsdagar är det Föräldra föreningen som driver matsalen så då är det kontanter som gäller, men lika stort utbud och bra priser.
    Min son har ätit i skolan men från innan jul så kör han med tunnbröd med köttbullar i (IKEA) utom på onsdagar för han gillar Föräldra föreningens mat, de har bla pizza från PizzaHut! Och mumsiga hamburgare med hel kycklingfilé i!

    Sedan kan man ju tycka att i den skyhöga skolavgiften kunde väl ändå maten ingå...

    SvaraRadera
  2. tough issue there! have found myself in the middle of such debates, with a parent who had 3 children, one in my class, the 3-4s. and two older ones in another school- and playing for lunch was approximately 300 eur per month had she chosen school food. So she preferred the pasta/sausage/meatball/sandwich loop over and over. Not particularly healthy, but definititely cheaper than the 100 eur per month per child the school had to offer.
    the link to mexican recipes is just inspiring- delicious just by looking at the pictures!

    SvaraRadera
  3. Om du kan gå in på TV4.se och under mat. Du kan söka på t ex sallader finns hur mycket som helst. Även matklubben.se är bra. IB

    SvaraRadera
  4. ... och när har du slutat att påverka det du tycker behöver göras/åtgärdas??? //Undrande far

    SvaraRadera
  5. Bysselkakan, Det låter ju ändå mer ok med er skolmat, fortfarande lite väl dyrt för ett litet barns lunch dock... Om jag skulle köpa skolmat varje dag åt alla tre skulle jag komma upp i över 4000kr/månad och det är ju maten verkligen inte värd!!

    Anca, it's crazy how expensive the school food can be, and definately not worth it!!
    I actually tried a couple of the mexican dishes tonight. I cooked the pork meat recipe (slow cooking in lime and lemon juice and different spices), the Mexican rice and the red onion in vinegar. We had some sour cream and red beans with it. had run out of avocado, otherwise I think guacamole would have been nice with this food. But the two younger kids weren't exactly thrilled about the food... But it will be a nice lunch burrito for Robert tomorrow with some meat, beans and rice.

    IB, ska kolla tv4.se, Matklubben kan man alltid hitta bra saker på. Tack för tips!!

    Undrande Far, ja det kan man ju fundera på :) har väl bara tagit lite semester från allt sånt ett tag :) (och det är ganska skönt, men en vacker dag dyker jag upp med förnyad kraft ;) )
    kram

    SvaraRadera