tisdag 21 september 2010

Dricks

Jag bokade tid för massage åt sonen som har lite ont i ryggen (musklerna) efter väldigt hård träning. När jag bokade frågade jag om jag kan betala med kort. Det går utmärkt, svarade hon som jobbar där, och du kan även betala dricks med kortet.

Ett av mina största problem här i USA är att veta när och hur mycket jag ska betala i dricks (men är inte problemen större än så får jag väl i och för sig vara glad). Men har jag nu förstått saken rätt så bör jag ge samma dricks till massören som man normalt sett ger när man äter på restaurang, dvs 15-20%.

3 kommentarer:

  1. Ja, och glöm inte frisören och den som tvättar håret osv osv...

    Jag, efter ett år här har fortfarande svårt att veta när var och hur...
    Brukar alltid fråga hos frisören och be dom lägga på dricksen åt mig (så slipper jag stå och räkna på miniräknaren): mellan 10-20% och ett par dollar till hårtvättaren... 20% om man är nöjd alltså. ;o)
    Krångligt system...

    SvaraRadera
  2. Oj, då. Jag har aldrig betalt dricks för massage ... Däremot är jag duktig och betalar till frisören. Åh, vad det är svårt att hålla reda på för en svensk!

    SvaraRadera
  3. Helena och Anna- det är jättesvårt! Jag missade dricksen när stora sonen klippte sig, men när de två yngre kom jag ihåg det, men enbart för att hon frågade vilket belopp jag ville dra kortet på =) Hur mycket är bruklit att ge till pizzabudet? Det har jag verkligen ingen aning om!

    SvaraRadera