onsdag 15 september 2010

Insamling

Det är mycket som är annorlunda här i USA. Det är inte helt ovanligt med insamlingar till välgörenhet av olika slag. Visst samlas det in i Sverige också, men som jag upplever det så handlar det mer om att skänka pengar till större organisationer (och inte i skolans regi). Idag hade barnen en "food drive" på skolan. De skulle samla in mat (konserver, ris, pasta mm), som sedan ges till en organisation som distribuerar det till behövande familjer i vår stad.
För att få in så mycket som möjligt gjorde skolan en tävling av det. Alla elever på skolan är indelade i  4 olika "hus", och det brukar anordnas roliga tävlingar mellan husen. Dagens tävling gick ut på att "huset" med mest insamlad mat vann. Vinsten brukar vara några fredagar med "dress-down" (då man inte behöver ha skoluniform). På övre fotot ser ni sonen till vänster. Han hör till det gröna huset som ni kan se.
Fotona är lånade från skolans blogg som är öppen för allmänheten, annars brukar jag inte lägga ut foton på andra innan jag frågat om lov.

2 kommentarer:

  1. Här brukar det ganska regelbundet vara insamling av linser & ris till ett barnhem. Varannan årskurs skall ha med sig linser och varannan ris. Bra tycker jag. De har också en sk. Mufti Day 1 gång/månad då de får vara klädda i civila kläder ofta enligt ett tema och då får man betala 10 rs (SEK ca 1,50) för det. Gärna mer om man vill. Dessa pengar går direkt till skolans välgörenhetsarbete.
    Vår skola är också uppdelad i 4 olika hus (amerikansk förebild skulle jag tro) som brukar tävla mot varandra i allt möjligt. Nu skall det snart vara Interhouse i sång/drama.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det är bra, det fick mina barn att tänka efter lite extra idag och inse att vi är lyckligt lottade och att alla inte har det lika bra!
    Förutom att man kan vinna extra "dress-down" så har vi det sista fredagen varje månad och precis som era kostar de pengar, jag har för mig att det är $2.

    SvaraRadera