söndag 19 september 2010

Mjöl i Amerika

Glad i hågen gick jag till affären (en välsorterad trodde jag) för att köpa mjöl till mitt brödbak. Jag ska nämligen för första gången i mitt liv baka surdegsbröd, jag har fått en väldigt trevlig och bra surdegsbröd-bok av en kompis i Sverige. Problemet nu är att jag inte hittade så många olika mjölsorter alls och de jag hittade förstod jag inte helt vad det var för några... Jag har googlat och försökt översätta men blir inte klokare av det. Jag hittade i alla fall Rye Flour  (i affärens ekologiska hörna, är det bara "ekologiska" människor som bakar bröd här?) och hoppas att det är vad jag behöver till min rågsurdegsgrund! Finns det någon vänligt sinnad svensk som bor i USA/har bott i USA/eller av någon annan anledning vet vad olika mjölsorter heter och som kanske till och med vet vilken affär jag ska gå till för att hitta dem?

8 kommentarer:

  1. Tänk att det skall vara så krångligt med mjöl. Tog ett tag innan jag hittade något användbart här. Det finns ju bröd så det måste finnas mjöl, men det heter så konstigt allt som finns så man har ju ingen aning.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Kollar nu i mina mjölpåsar jag har hemma.

    Rye Flour är ju ganska så grovt rågmjöl

    White Whole Wheat verkar vara "mörkt" mjöl, men väldigt fint.

    Jag blandar lite av varje, Unbleached Bread Flour, Rye Flour och WWW-Flour när jag har bakat och det har blivit bra...

    Jättesvårt med mjöl då det verkar vara lite kompaktare här. Man behöver inte lika mycket mjöl här. Om jag ska ha 1 liter mjöl, så tar jag bara 7-8 dl... Annars riskerar man få tegelstenar...

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Lena- Det är så frustrerande också, när man vet vad man vill ha och att det antagligen finns, men man vet inte var det finns eller vad det heter :)

    Helena- TACK! Jag har köpt WWW, har sett att det finns Whole Wheat-bröd i affärerna och det verkar vara ljust men med lite mindre finmalet mjöl, eller hur? Vad är Unbleached bread flour, är det ett mörkare mjöl? Är bleached wheat flour det som vi kallar vanligt vetemjöl?

    SvaraRadera
  4. Unbleached bread flour är som Vetemjöl special, dvs bäst för brödbak.

    SvaraRadera
  5. Jag brukar köra med whole wheat, men det gäller att inte hälla i allt mjölet direkt, börja med hälften för det blir väldigt lätt en torr deg med alla grövre mjöl jag testat.

    Här är det ju som ett hantverk att baka bröd, det jämförs typ med att sticka, virka mm.

    Jag har hittat bra mjöl i affärer som Wegmans, stop & shop, shoprite och walmart

    SvaraRadera
  6. Tack Helena!

    Malin- Tack för bak- och butikstips!! Den butiken jag känner igen är Walmart, de andra kanske inte finns här i Florida?

    SvaraRadera
  7. Trevlig blogg du har.
    Mjöl som som jag använder till det mesta när det gäller brödbak och kakbak och som finns i alla butiker är
    All purpose flour = vanligt vitt vetemjöl
    Rye flour = rågsikt

    Lycka till med bakandet
    Hälsningar Marie i GA

    SvaraRadera