fredag 18 februari 2011

Fredagstema: Du och din mobil/dator/padda/läsplatta/iPod

Februari månads teman står Annika i Reston för.
För min del kommer fredagstemat att handla om min kära mobil, en iPhone 4, som jag har med mig precis överallt.
Med min mobil kollar jag mail,

Jag läser aftonbladet när jag sitter och väntar på barnen utanför skolan eller simningen


Jag kollar vad mina vänner har för sig på Facebook


Lilla A får spela spel med den när han ska hålla sig vaken på vägen hem från skolan eller när vi hämtar storebror från simningen

och även när vi är på simtävlingar, restaurang, dansshower eller andra, för en treåring, tråkiga ställen där man inte kan springa omkring och busa
dessutom brukar den lille busen inte lyssna på vad jag säger när jag förklarar reglerna han har för telefonanvändandet: BARA spelen på den här sidan, ingen mail, ingen kamera, inget annat BARA spel!! Så här fina kort tog han på väg hem från skolan idag, dessutom lyckades han skicka iväg ett mail från mina anteckningar...

Vädret brukar jag också kolla i min mobil (vi har f ö ganska varmt och skönt med 21 grader kvart över elva på kvällen)


Jag brukar ringa Skypesamtal till Sverige med min mobil, väldigt smidigt. Det kunde man inte göra i Sverige, men här fungerar det (oftast) utmärkt. Jag tar även foton och filmar små filmsnuttar, skickar inlägg till bloggen, spelar meningslösa spel, sms:ar, kollar klockan mm mm. Jag blir väldigt stressad av att glömma mobilen hemma (tyder nog på ett osunt beroende... haha) och har naturligtvis laddare i bilen så att jag inte ska riskera att inte vara uppkopplad mot omvärlden!
Det jag använder min mobil minst till är nog att ringa...


Andra fredagstemabloggare hittar ni här (lista kopierad från Annika)
Nilla,
Desiree,
Annika,
Anki,(pausar tillsvidare)
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna (möjligtvis "mammaledig" ett tag framöver, ni får klicka er in till den nyblivna modern och se efter)
Taina (pausar tillsvidare)
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Jenny
Pettas
Mrs Clapper
Lotta
Ewa
Victoria

9 kommentarer:

  1. Min bror och far har varsin sådan manick och är lika begeistrade som du! :-)

    SvaraRadera
  2. Visst är det konstigt att snart använder vi mobilerna till helt andra saker än att ringa med.

    /Taina

    SvaraRadera
  3. Nilla, den är fantastisk jag lovar =)

    Taina, ja användningsområdet för en mobil idag är ju väldigt annorlunda jämfört med några år sedan!

    SvaraRadera
  4. Malin, tack. O det var väldigt roligt att få läsa din blogg, kul att se hur du/ni upplevt ert första halvår. Nu vet jag lite vad jag har att vänta mej.

    Ha en underbar helg!

    //Åsa

    SvaraRadera
  5. Åsa, välkommen hit! Det ska bli spännande att följa din blogg!
    Ha en jättefin helg du också!

    SvaraRadera
  6. Ja, och jag har ju bara första generationes iphone, men peter har fyran.
    Jag gillar verkligen min iphone, och man kan verkligen använda den till allt.
    Den där väderappen gillar jag :-)
    Kram och ha en toppenhelg!!!

    SvaraRadera
  7. Annika, ja visst är iPhone användbart! Jag hade en trea förut men bytte för några månader sedan. Jag som är ute och kör bil och väntar överallt är väldigt tacksam för min telefon. Superbra tidsfördriv!
    Trevlig helg du också!!

    SvaraRadera
  8. Ja, men då är det ju en sådan telefon jag ska ha nästa gång! Jag får tipsa särbon ;-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Åh så varmt och skönt du har!! Jag är riktigt avundsjuk. ;) Här är fortfarande -20!!! Helt otroligt kallt.

    Jomenvisst är mobilerna helt fantastiska numera. Jag har en HTC desire och med den kan jag göra allt det jag vill. Att kunna kolla mailen är perfekt, att kunna ta bilder är också så bra!

    Ha en skön söndag. :D

    SvaraRadera