fredag 4 februari 2011

Fredagstema: Is

Det här är första veckan jag är med på Fredagstema. Under februari månad är det Annika i Reston som står för rubrikerna. Titta gärna in hos henne, där kan ni även hitta länkar till övriga som är med på Fredagstemat!

Is
Det första jag tänker på när jag hör ordet is är isen på sjön Altajärvi. I Altajärvi har jag varit de flesta lov under hela min uppväxt och även mina barn (de två äldre i alla fall) har fått uppleva några härliga påskar och somrar där.

För att komma dit måste man åka ungefär 20 mil norr om Polcirkeln.
Här är stora sonen för ca 7 år sedan

Min farmor och farfar byggde en stuga där för många år sedan, som mina föräldrar sedan ganska många år tillbaka tagit över. Om jag ska välja vilken tid på året som är härligast att vara där väljer jag nog våren. Då börjar dagarna bli lite längre, solen skiner och det blir många härliga timmar utomhus. Det är här isen kommer in. Just på våren är vi ofta ute på isen. Det är härligt att åka längdskidor, sitta och pimpla eller bara sola. Jag minns hur roligt jag tyckte det var när jag var liten att få göra hål i isen med en isborr, antingen för att pimpla eller för att få upp vatten till bastun. Vi har åkt kälke med vindsegel när det varit perfekt skare och blåsigt ute, vi har kört skoter och ofta firat Valborgsmässoafton med en stor eld ute på sjön. På kvällen badar vi alltid bastu, vedeldad såklart och vattnet kommer från sjön.
För många år sedan bodde "Tant Alma" från Finland i stugan bredvid vår och hos henne bjöds vi ofta på iskall tesaft efter bastun, det var verkligen jättegott. Mamma bad om receptet efter ett par år och då insåg vi att den goda lite lätt mousserande saften som var gjord på bl a te och russin även hade jäst i sig. Inte undra på att jag och min syster blev lite fnittriga.

Isen på sjön har verkligen bjudit på många härliga dagar för mig och jag inser när jag tittar på fotona att det nog är dags att planera in en resa till lite nordligare breddgrader, den här våren går det inte, men vem vet kanske 2012?
Korvgrillning och sol i en snödriva på ett renskinn är inte så tokigt
Så här är riktigt skönt att sova middag
Vi är många i familjen som lärt oss åka skidor på isen i Altajärvi (båthus och bastu syns i bakgrunden)








12 kommentarer:

  1. Oj vad roligt att läsa just dina barndomsminnen från stugan och att du har så många psotiva minnen.Kul! Själv känner jag också igen alla dessa minnen men då fanns inte snöskotern och inte bastun och båthusset. Denna tomt köptes när vi föddes så man känner igen varenda tuva Vedboden var det första huset vi bodde i som barn . Tant Alma kom in i bilden sen jag blev tonåring och före det var det tant Aina.
    Det är ju kul att era barn också har fått vara med däruppe och förhoppningsvis så kommer de också att ha lika fina minnen som du.
    Ha det gott Faster S

    SvaraRadera
  2. Den middagsslummern såg verkligen härlig ut :-) Och jag förstår att det finns mycket isigt att berätta om där ovanför polcirkeln!
    Jag ska lägga till dig i min fredagstemalista!

    SvaraRadera
  3. Faster S, ja visst är det mycket positiva minnen när man tänker på Altajärvi. Jag minns när pappa byggde bastun, innan det fick vi gå över till tant Alma och låna hennes.
    Kram

    Lotta, Ja,jättehärlig! Finns inget som får barn att somna så snabbt som när det åker nerbäddade i en sådan pulka.

    SvaraRadera
  4. Malin, vilken underbar plats du kommer ifrån!! TÄNK att få uppleva den isen och den vintern på våren sas. UNDERBART!!
    Saknar du det inte där nere i FLA?? Det skulle jag göra!
    ÅÅ vad jag blev polcirkelsugen NU!!!
    OCH du är UPPLÄNKAD på listan NU!!
    Varmt välkommen till temat!!!
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  5. Annika,Tack! Ska bli jättekul att vara med!
    Visst blir man sugen på den härliga vår-vintern som bara går att uppleva på riktigt nordliga breddgrader! (du gillar ju dessutom vinter :))
    Jag saknar absolut inte att bo där det är långa vintrar, däremot kan jag längta efter att vara en vecka eller två i stugan. Men att ha snö, mörker och kyla i vardagen under mer än halva året, nej det är inget för mig. Jag kanske har fått en överdos av det när jag var liten ;)

    kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vilka minnen!
    Jag minns tre små påskkärringar som sprang omkring där. Ett annat minne är när du & S hade korvkiosk mellan snödrivorna.
    Tänk att ni alla har sovit i träpulkan.

    Kramar i massor från
    Mamma/momme

    SvaraRadera
  7. Hej Malin och kul att du kommit med i fredagstemat. Låter härligt att du bor i Florida, hade gärna tillbringat några veckor där i stället för i Mogata, där det är förenat med livsfara just nu att gå på promenad utan broddar...

    Härliga isbilder du har plockat fram också, men förstår om du hellre vill bo i Florida än där uppe för jämnan :-) !
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  8. Åh så mysig bild med barnet nedbäddat i pulkan! Har själv legat nedbäddad i en sådan för några (få!) år sedan i Umeå där jag har vuxit upp! Men så långt som till polcirkeln har jag aldrig varit, får försöka planera in det!
    En gång i tiden var jag själv på väg till Florida! Hade annonserat om jobb som au-pair i en tidning, men hamnade i L.A istället, dock bara ett år.
    Hej Svejs!

    SvaraRadera
  9. Välkommen med på fredagstemat, har satt till dig på min lista! Snö och is är nog bra, men i måttliga mängder och inte för långa tidsperioder - jag tror nog att jag också skulle föredra Florida!

    SvaraRadera
  10. Mamma, ja det är många många roliga minnen från Altajärvi!
    Kramar

    Ingrid, Välkommen hit! Vi njuter verkligen av klimatet här. Helt underbart. Jag har förstått att de tär riktigt halkigt på många ställen i Sverige nu, besvärligt!
    Kram

    Eva, Välkommen! I Umeå har jag bott ett par år, men då var jag bara nog bara en 2-3 år om jag inte minns fel. Kul med LA, dit vill jag åka någon gång.

    Strandmamman, Tack och välkommen hit! Ja, Florida är inte helt fel, speciellt inte den här årstiden då vi inte har alltför varmt och när jag vet hur mörkt och kallt det är i Sverige. Jag älskar ljuset här.

    SvaraRadera
  11. Hej!! Så roligt att du hänger med på fredagstemat. Dina minnen av is och snö påminner till viss del om mina från vintrarna där jag är uppvuxen (Lulé)Numera blir det mest så när vi är och hälsar på hos svärföräldrarna vintertid. Snö, vinter klarblå himmel, ut på isen. Korvgrillning och sol på ett renskinn mmmmmm så härligt!

    SvaraRadera
  12. Ewa, välkommen! Ja det är ju verkligen bästa tiden på året i Norr tycker jag, när man kan vara ute och njuta av solen och snön!

    SvaraRadera