lördag 5 februari 2011

Portugese man-of-war eller portugisisk örlogsman

Just nu har vi väldigt många sk Portugese man-of-war i havet. De spolas upp på land och ligger längs strandkanten. Lilla A var väldigt nära att plocka upp en från vattenbrynet häromdagen, han tyckte att den såg väldigt blå och fin ut, nästan som en ballong eller någon typ av flaska. På svenska har jag genom Wikipedia lyckats ta reda på att den heter Portugisisk örlogsman eller blåsmanet. Den vill man absolut inte bli bränd av för att det gör väldigt ont. Bränntrådarna den har kan bli upp till 50 meter långa, även om 10 meter är den genomsnittliga längden enligt artikeln på Wikipedia. Jag hittade en video på youtube (från Australien) där de visar en open water-simtävling där 100-tals simmare hamnar mitt bland massor av dessa blåsmaneter, eller Bluebottles  som de kallas i Australien. Man kan bli ordentligt bränd av dem, giftet är väldigt starkt.

10 kommentarer:

  1. Låter läbbigt... är de överallt i vattnet? Eller bara på vissa ställen?

    SvaraRadera
  2. Fy vad hemskt! Usch vilken panik man skulle få där ute i vattnet alltså!

    SvaraRadera
  3. Jag såg filmen innan du la till texten -- nu fattar jag, tyvärr, vad den handlar om. Jag har dessutom ikväll pratat väldigt väl för din sys S om eran strand och hav -- jag får nog ta tillbaka det imorgon bitti./Far som är glad att våra badturer gick bra

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vi har blue bottles rätt ofta här. Våra barn har åkt på en kyss ibland och det gör ont men det räcker oftast att kyla med is.

    Här kommer de om det blåser "fel" vind. Kan finnas ena dagen men inte nästa. Viktigt att tänka på att de fortfarande är giftiga fast de ligger på stranden.

    Mvh Anna från Sydney

    SvaraRadera
  5. Brysselkakan, nej de är bara här ibland. De driver tydligen ofta runt i en ganska stora klungor (kan vara flera tusen) och förs hit när det är vissa vindar som blåser (som Anna skriver längre ner bland kommentarerna här). Om jag har förstått saken rätt är de vanligare på vintern.

    Mrs Clapper, ja fy vad läskigt! Inget jag skulle vilja vara med om.

    Pappa, De dyker väldigt sällan bara up pett par stycken, så att man är ofta förvarnad om att de är här genom att de ligger vid strandkanten. (Adam höll på att plocka upp en när vi var där häromdagen)

    Anna, Välkommen hit! Verkar som att det är vissa vindar som gör att de kommer hit också. is är ett bra tips, det har vi ju oftast med oss i kylbagen. Min stora son och hans kompisar var nere på stranden och spelade fotboll idag och ett par av killarna fick fruktansvärt ont under fötterna, antagligen hade de varit nere och sprungit vid standkanten och trampat ppå de som ligger uppspolade där (de ligger i drivor här nu)...
    Filmklippet jag la upp är ju från Bondi Beach, visst är det Sydney?

    SvaraRadera
  6. Fy vad otäckt, då är det bättre i Altasjön där blir man inte bränd. Faster S

    SvaraRadera
  7. Jag läser just en jätte läskig bok där maneter (Portugese man-of-war) dyker upp lite överallt och "dödar" folk för de är jätte giftiga. Later kanske lite knäppt, men boken är välskriven och det är lite "nature's revenge" över den. Valar angriper fiskebatar och en valdsam tsunami förstör stora delar av Norge (boken skrevs 2004 innan tsunamin i Thailand).
    Lisa

    SvaraRadera
  8. OJ, tur att lilla A inte fick tag i den. Läskigt.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Tack!
    Ja, Bondi beach ligger i Sydney. Det är våran närmsta strand faktiskt.

    Anna

    SvaraRadera
  10. Faster S, haha, nja i Altajärvi fryser man ju ihjäl istället ;)

    Lisa,Välkommen hit! Ja det låter ju onekligen som en ganska otäck bok! Brännmaneter är inte kul!

    Lena, verkligen, han tyckte att de såg blå och spännande ut...
    Kram

    Anna, har du bott länge i Australien?

    SvaraRadera