fredag 11 februari 2011

Fredagstema: I mina kvarter

Då var det dags för fredagstema igen och det gillar jag! Det är så kul att läsa andra bloggares inlägg med samma rubrik.

I mina kvarter är alltså veckans rubrik och jag har valt att visa hur det ser ut där jag bor nu.  Det är ganska många i Sverige som är nyfikna på hur det ser ut här hos oss.  Vi bor i ett område som inte skiljer sig så mycket från många andra nybyggda områden här i sydöstra Florida, husen är ganska stora och är byggda i ungefär samma stil. För att komma in på området (som har flera hundra hus) måste man  passera en vaktkur, här ser ni den sedd inifrån området. Det är lite finare från andra hållet med lite vattenfall och planteringar också det väldigt typiskt för hur det ser ut utanför olika "communities".
Inom det stora området finns flera mindre områden (som består av ett eller två kvarter), sk "sub-divisions". Här bor vi.
Jag tror att de olika mindre områdena är byggda i olika etapper. När man bor inne på ett område så här så omfattas du av olika regler som bestäms av en Home owners association (HOA).  Du betalar en avgift som täcker security, skötsel av område, klubbhus, pool mm mm. Du är dessutom skyldig att följa väldigt strikta regler för hur det får se ut utanför ditt hus. Allt från hur basketkorgar får se ut till vad du får ha på framsidan av huset. Du får en lapp i brevlådan när de tycker att det är dags att högtryckstvätta fasad eller uppfart. HOA är ett kapitel för sig och jag skulle kunna skriva spaltmeter, men väljer att inte göra det nu. Syftet med alla regler är i alla fall att hålla värdet på husen uppe och att du ska inte ska behöva störas av grannar som inte sköter om sina hus. Till viss del kan jag förstå att man har dessa regler, variationen på hur det kan se ut på folks tomter i områden som inte har regler (i form av igenvuxna trädgårdar, skrotupplag på tomten osv) är betydligt större här än i Sverige. MEN jag försvarar verkligen inte vissa av reglerna vi har i vårt område...
Vi har tennisbanor, tanken var att jag skulle börja spela tennis när vi flyttade hit. jag ahr inte ens köpt tennisracket ännu...

Här finns också lekplats, basketplaner, pool och gym
Gatubelysning är det ofta ont om här, men inne på området är det ganska ok. Inte som i Sverige, men mycket bättre än många andra ställen här. Något annat som är annorlunda här är att det är så rent överallt, det ligger inte en massa skräp överallt. Gräsmattorna är alltid nyklippta med spikraka kanter ut mot trottoaren.
Gatubelysning
Det är mycket vatten överallt här och det är inte helt ovanligt med tomt som vetter mot vattnet. Vi har ofta alligatorer som simmar förbi, inte så stora dock som tur är. Det finns även sköldpaddor, en massa olika sorters fåglar och fiskar. Andra djurarter som vi har sett är tvättbjörnar, bältdjur och opossum.
Här är en bild från luften över området, där kan man tydligt se hur mycket vatten det finns här. Det finns otroligt många områden som ser ut på liknande sätt här.

Sett från vår uteplats
Grannens lilla båt som han brukar var ute och fiska med


Här bor vi
Jag gillar att brevbäraren hämtar upp post som jag ska skicka iväg, bara att fälla upp flaggan så vet de att jag har utgående post som ligger där.

Andra fredagstema-bloggare kopierat från  Annika som är värd för februari månad.
Nilla,
Desiree,
Annika,
Anki,(pausar tillsvidare)
Strandmamman (pausar tills vidare)
Erica
Saltis (pausar under januari månad)
Anna (möjligtvis "mammaledig" ett tag framöver, ni får klicka er in till den nyblivna modern och se efter)
Taina (pausar tillsvidare)
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Jenny
Pettas
Mrs Clapper
Lotta
Ewa
Victoria

17 kommentarer:

  1. Fantastiskt fint. Förstår att Ni trivs
    Faster S

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att få se hur det ser ut hos er. Väldigt fint o rent! Jättefina bilder!! Hälsn 2:a fastern

    SvaraRadera
  3. Ja, amerikanska communities är lite annorlunda än Sverige. Och Bryssel! Fint område!

    SvaraRadera
  4. Haha, det där är så likt "vårt" område så det är nästn skrattretande! Och just HOA skulle jag vilja ge en spark någonstans där det gör väldigt ont. Bara jag ser ett brev eller e-post därifrån blir jag arg, oavsett vad det gäller. Håller med om att det inte ska vara skrotupplag på baksidan eller fullt med skrotbilar på uppfarten, men att skicka brev om att man har lite grann ogräs mellan plattorna på framsidan eller absolut måste högtryckstvätta taket... Grrrr!

    SvaraRadera
  5. Tack för titten. Kul att få följa med. Dags att köpa ett racket nu ?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. TACK, vad ROLIGT det var att se detta!! NOG liknar det Victorias område (kom nyss från henes blogg). Ser sådär typiskt övre medelklass Floridianskt ut. Tycker om området. Ert hus ser dunderfint ut! HOA kan vara vansinnigt påfrestrande...I do agree!!
    KRAMAR och tack för titten!!! Det har varit SÅ kul att kryssa sig runt idag!

    SvaraRadera
  7. Fastrarna S och I, vi trivs verkligen jättebra här!

    Brysselkakan, Tack! Det finns inte många likheter med Europa i de här områdena. Vi trivs bra, saknar vissa saker och uppskattar andra desto mer. Totalt sett tycker vi att det hamnar på plussidan att bo här.

    Victoria, Verkligen! Det visar ju också att det jag skrev i inlägget om att många områden påminner om varandra stämmer :)
    HOA är inget roligt kapitel...

    Taina, Ja, det är väl det :)
    Trevlig helg!!

    Annika, Tack, vi trivs jättebra! Jag håller verkligen med dig om att det varit kul att kika in de andra bloggarnas kvarter!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Åh, så fint du bor och så spännande att se! När jag pluggade läste jag mycket om s k gated communities och tyckte det var jätteintressant. Förlåt min okunnighet, men är ditt område ett sådant?
    Aligatorer som nära grannar känns ju inte så lustigt...men om de är små kanske de inte är så farliga? Jag har sett hur de jagar runt på stooooora aligatorer på Animal Police och det verkar inte så kul. På Tropikariet (faktiskt Helsingborgs mest besökta turistmål) har jag en gång hållt i en bebis-alligator. Den var så otroligt söt att jag ville ta med den hem :-)
    Hoppas din helg blir bra!

    SvaraRadera
  9. Det var kul att få se! Jag bodde ca ett år i St.Pete Florida, när jag var au-pair 96-97. Ha det bra / Nilla

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Lotta, tack! Ja, det stämmer bra, det är ett gated community. Spännande att du har läst om det! Då vet du säkert mer än mig, för att vi flyttade hit för 6 månader sedan och vet egentligen inte så mycket men tyckte att det kändes bäst att bo så här till att börja med i alla fall :) Man hör ju mycket om kriminalitet och Florida, men jag har hört lite motstridiga uppgifter om huruvida ett gated community gör nytta eller bara ger falsk säkerhet. Men just nu tycker vi att det passar oss utmärkt.
    Alligatorer ja...det kan säkert vara farliga, men när det dyker upp för stora här brukar folk ringa någonstans och så kommer det hit någon och flyttar på dem tillbaka till träsket.
    Trevlig helg till dig också!!

    SvaraRadera
  12. Nilla, Välkommen hit! Såg det likadant ut där du var?

    SvaraRadera
  13. Jätteintressant att få komma in i ditt område! har aldrig varit i något sådant nångång (även om jag sett bilder). Ser fint ut och säkert är det tryggare än på vissa andra håll, men jag kan förstå om det känns lite väl övervakat ibland! Här där jag bor känns din miljö LÅNGT borta...

    SvaraRadera
  14. Ser verkligen fint ut! Jag har precis kommit hem från Lanzarote så jag är mycket avis på ditt väder... gillar sol och värme bättre än snö och kyla, men man kan inte få allt;).

    SvaraRadera
  15. Så fint ni bor. Och så trevligt att få hänga med på en tur! :)

    SvaraRadera
  16. Grekland, Jag kikade in på din blogg och det är verkligen skilda världar :)

    Helena, Sol och värme är verkligen härligt!!

    Anna, Tack!

    SvaraRadera
  17. Lena (Melting Pot)16 februari 2011 kl. 11:50

    Ser trevligt ut! Det kunde nästan varit här - liknar vårt område. Innan vi hade sett Palm Meadows i Indien där vi bor nu sa en kollega till Patrik "Att det är som att bo Florida och så kan man åka ut och titta på Indien när man vill". Kram

    SvaraRadera